فروش فوق العاده دانه سویا خوراکی

فروش فوق العاده دانه سویا خوراکی

آیا از خواص دانه های سویا باخبرید؟ آیا ی دانید که پروتئین سویا در حدی کامل و مغذی است که پروتئین های حیوانی مانند گوشت قرمز مقایسه می شود؟ و آیا می دانستید که سویا جایگزن مناسبی برای گوشت است؟
همانطور که می دانید آنچه که به عنوان پروتئین سویا در بازار موجود است از نوعی لوبیا به نام سویا گرفته شده است، یعنی دانه خوراکی سویا نوعی لوبیای روغنی است که در طی فرآیندی روغن آن گرفته می شود و پروتئین آن استخراج می شود و به روش های خاص شکل داده می شود و به عنوان پروتئین سویا برای مصرف به بازار عرضه می شود. از نظر غذایی و در طبقه بندی مواد غذایی در بین حبوبات قرار می گیرد. و از آنجایی که حبوبات و بویژه سویا از میزان پروتئین بالایی برخوردارند روی پروتئین سویا به عنوان پروتئین گیاهی تاکید خاصی می شود که میزان پروتئین آن چیزی حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد است البته بعد از آنکه این دانه خوراکی حرارت داده شود.

مقایسه پروتئین سویا با گوشت

  • سویا به عنوان یک ماده غذایی زمانی که طبخ می شود و حرارت می بیند چون آب زیادی جذب می کند میزان پروتئین آن حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد کم می شود اما با این وجود باز هم از میزان پروتین بالایی برخوردار است و در مقایسه با پروتئین گوشت باز هم پروتئین بالایی دارد و کیفیت و مرغوبیت آن نیز بستگی به این دارد که تا چه حد می تواند نیاز فرد را به پروتئین تامین کند.
مقایسه سویا و گوشت
  • پروتئین های گیاهی اغلب از نظر اسیدهای آمینه ضروری یک یا چند اسید آمینه کم دارند. بعضی از اسیدهای آمینه به طور طبیعی در بدن تولید می شود اما بعضی از اسیدهای آمینه هستند که آنزیم مورد نیاز برای ساخت آنها در بدن وجود ندارد که اسید آمینه های ضروری نامیده می شوند و کمبود آنها در بدن عوارضی را به دنبال خواهد داشت که این کمبود با مصرف گوشت که تمام اسید آمینه های ضروری را دارد برطرف می شود. پروتئین سویا که یک پروتئین گیاهی است از نظر اسید آمینه متیونین کمبود دارد اما اگر با سایر گیاهانی که اسید آمینه متفاوتی دارند مصرف شود این قابلیت را دارند که مکمل همدیگر باشند. به طور نمونه غلات چنانچه با حبوبات مورد استفاده قرار گیرند تمام اسیدهای آمینه ضروری برای بدن را تامین خواهند کرد. در نتیجه پروتئین سویا می تواند مرغوبیت پروتئین حیوانی را داشته باشد.
  • پروتئین سویا از نظر آهن از گوشت غنی تر است و البته آهن موجود در گوشت هرچند که کمتر است اما میزان جذب فوق العاده ای دارد و در مقایسه با آن جذب آهن موجود در سویا در بدن کمی کمتر از آن است. که نمی توان آن را یک نمره منفی برای سویا برشمرد چون در هر صورت آهن مورد نیاز بدن را تامین می کند.
  • از نظر مواد معدنی روی که منبع اصلی تامین آن برای بدن گوشت است، میزان روی موجود در سویا چندان زیاد نیست که آن هم در اثر طبخ ناچیز می شود اما نکته این است که قرار نیست تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن تنها از یک ماده غذایی تامین شود و تنوع غذایی در اینجا از اهمیت برخوردار می شود.

در کل می توان گفت که جایگزینی گوشتبا سویا امکان پذیر بوده و مشکلی برای بدن ایجاد نمی کند و چنانچه به روش درست طبخ شود و مورد استفاده قرار گیردمی تواند در سلامت سیستم قلب و عروق بهتر از گوشت عمل کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.