در این نوشته می خوانید
سس سویا از کجا بخریم

سس سویا از کجا بخریم

سس سویا از کجا بخریم ؟ شاید بسیاری از مصرف کنندگان عمده سس سویا این سوال را در ذهن خود داشته باشند که بهترین روش خرید انواع سویا سس از چه طریقی میباشد. امروزه مصرف سس سویا در ایران به نسبت گذشته رشد چشمگیری داشته که باعث شده بسیاری از کسانی که حتی نام این محصول را نمی داستند به فکر خرید و استفاده از این محصول باشند.

سس سویا از کجا بخریم

سس سویا یکی از پر طرفدار ترین مواد غذایی و چاشنی ها در دنیا است. سس سویا بیش از 1000 سال است که در آشپزی چینی ها مورد استفاده قرار میگیرد. در حال حاضر این محصول به روش های مختلفی در نقاط مختلف جهان تولید میشود که باعث تغییرات و اختلافات چشمگیری از نظر طعم و عطر در محصول نهایی میشود.

سس سویا مایعی شور مزه است که بطور سنتی از تخمیر دانه روغن سویا و گندم حاصل میشود. لازم به ذکر است سس سویا برای اولین بار در دهه 1600 توسط تاجران ژاپنی و هلندی به اروپا وارد شد.

سس سویا از کجا بخریم

چهار عنصر اساسی در تولید سس سویا گوشتی عبارتند از: دانه سویا، گندم، نمک و عوامل تخمیر کننده مانند کپک. در مناطق مختلف مقادیر مختلفی از این مواد در دستور تهیه سس سویا مورد استفاده قرار میگیرد که باعث ایجاد طعم و رنگ مختلف محصول بدست آمده خواهد شد.

انواع مختلفی از سس سویا در بازار موجود هستند که میتوان آنها را بر اساس روش تولید، منطقه و تفاوت رنگ و طعم دسته بندی کرد.

 

سس سویا

تولید سس سویا به روش سنتی

در تولید سس سویا سنتی ابتدا دانه سویا و گندم در آب خیسانده شده و خرد میشود. پس از مخلوط سویا و گندم به آن مخمر اضافه میکنند و به مدت دو الی سه روز رها میکنند. سپس آب و نمک اضافه میشود و به طور معمول بین پنج الی هشت ماه در مخزنی به نام مخزن تخمیر نگهداری میشود.

 

سویا سس

تخمیر سس سویا

البته ممکن است این مدت زمان طولانی تر نیز شود. پس از اتمام این فرآیند محصول بدست آمده را به وسیله پارچه های نخی مخصوص صاف میکنند به طوری که مایع حاصله هیچ گونه مواد اضافی نخواهد داشت. سپس محصول را پس از پاستوریزه کردن در ظروف مختلف ریخته و بسته بندی میکنند.

 

سس سویا

در تولید سس سویا با کیفیت فقط از تخمیر طبیعی استفاده میکنند که پس از تولید برچسبی تحت عنوان “naturally brewed”به معنی تولید طبیعی روی محصول نهایی زده میشود.

 

تولید سس سویا

تولید سس سویا به روش شیمیایی و سریع

در تولید سس سویا به روش سریع که امروزه در اغلب مراکز تولید استفاده میشود، زمان تولید بسیار کوتاه تر بوده که باعث پایین رفتن هزینه های تولید نیز میشود. در این روش سویا و گندم تا 80 درجه سانتی گراد گرم شده و با هیدروکلریک اسید مخلوط میشود.این فرآیند باعث تجزیه شدن پروتئین های گندم و سویا میشود. در نتیجه سبب کمتر شدن زمان تولید نسبت به روش سنتی میگردد. همچنین کیفیت محصول نهایی به نسبت سس سویا سنتی پایین تر بوده و برای جبران این موضوع به سس سویای بدست آمده مقداری رنگ اضافه، عطر، طعم و نمک افزوده میشود.

تولید سس سویا

 

انواع سس سویا

  • سس سویا دارک (Dark soy sauce)
  • سس سویا لایت (Light soy sauce)
  • تاماری (Tamari)
  • شیرو (Shiro)
  • سایشیکومی (Saishikomi)

 

سس سویا دارک (Dark soy sauce)

سس سویا دارک بیشتر در بازار ژاپن خرید و فروش میشود که با نام “koikuchi shoyu” نیز شناخته میشود. این سس دارای رنگ قهوه ای مایل به قرمز است که عطر و بوی قوی نیز دارد.

سس سویا دارک

سس سویا لایت (Light soy sauce)

در تولید این نمونه سس سویا که به اسم “usucuchi” نیز شناخته میشود از گندم و سویای کمتری استفاده میشود و دارای غلظت کمتری نسبت به سس سویا دارک میباشد. همچنین طعم و عطر متعادل تری نیز دارد.

سس سویا لایت

تاماری (Tamari)

در تولید این سس مقدار 10 درصد سویا استفاده میشود که باعث شده عطر قوی و رنگ تیره ای نداشته باشد.

سویا سس تاماری

شیرو (Shiro)

این سس تقریبا فقط از گندم میباشد و مقدار بسیار جزیی از دانه سویا در فرآیند تولید آن استفاده شده است. رنگ آن نیز بسیار سبک و روشن میباشد.

سس سویا شیرو

سایشیکومی (Saishikomi)

این سس از خرد کردن دانه سویا و گندم و ترکیب آن با آنزیم های مخصوص در محلولی از سس سویای تولید شده از قبل بدست می آید که باعث شده طعم قوی تری نیز داشته باشد.

سس سویا سایشیکومی

در کشور چین سس سویا تاماری بیشترین مصرف را به عنوان سس ساندویچ و سیب زمینی در فست فود ها دارد.

در حال حاضر بیشتر سس سویا دارک و لایت تولید کشور چین میباشد که در آشپزی استفاده های فراوانی در سراسر دنیا دارد.

در کشور های جنوب شرقی آسیا مانند اندونزی، مالزی، فیلیپین، سنگاپور و تایلند بیشتر سس تاماری استفاده میشود هر چند ممکن است از نمونه های دیگر نیز استفاده شود.

توصیه های بهداشتی و غذایی در مورد سس سویا

  • سس سویا دارای نمک و مقدار سدیم بسیار بالایی است که مصرف بیش از حد آن خطر ابتلا به فشار خون را به همراه دارد. هر چند که سدیم سس سویا از نمک طعام کمتر است ولی توصیه میشود برای مصرف آن به عنوان چاشنی و طعم دهنده، میزان استفاده نمک در پخت و پز غذا را کاهش دهید. به عنوان مثال چنانچه از سس سویا برای سس سالاد استفاده میکنید هیچ گونه نمکی به سالاد اضافه نکنید.
  • آمین ها مواد شیمیایی طبیعی هستند که در بعضی غذا های گیاهی و حیوانی یافت میشوند. سس سویا حاوی مقادیر قابل توجهی از آمین ها از جمله هیستامین و تیامین است. لذا افرادی که به آمین ها بخصوص هیستامین حساس هستند از مصرف سس سویا اجتناب کنند و یا مقدار مصرف خود را کاهش دهند.
  • همانطور که در توضیحات این مقاله اشاره شد، در تولید سس سویا از گندم نیز استفاده میشود. همانطور که میدانید گندم حاوی گلوتن است. لذا کسانی که به گلوتن حساسیت دارند یا بیماری سلیاک دارند باید در مصرف سس سویا  هوشیار باشند و از نمونه هایی استفاده کنند که بصورت کاملا سنتی تولید شده اند و هیچ گونه گلوتنی در آن وجود نداشته باشد.

فواید و مزایای مصرف سس سویا

مصرف سس سویا

امروزه تحقیقات زیادی بر روی مزایای استفاده سس سویا برای سلامتی و بدن شده است. از فواید استفاده سویا سس بر بدن میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

  • مصرف سس سویا میتواند آلرژی ها را کاهش دهد بخصوص کسانی که آلرژی فصلی دارند، مصرف سس سویا میتواند در بیماری آنها بهبود حاصل نماید.
  • سس سویا هضم غذا را آسان تر میکند. مصرف سس سویا با غذا باعث افزایش نسبی اسید معده شده که هضم راحت تر غذا را به دنبال دارد.
  • برخی از قند های جدا شده در فرآیند تولید سس سویا اثرات مثبت بر روی برخی باکتری های موجود در روده دارند که میتواند برای سلامت روده مفید باشد.
  • سس سویا منبع انواع آنتی اکسیدان ها است. بخصوص نمونه دارک آن چندین آنتی اکسدان قوی و خوب دارد که برای سلامت بدن ضروری میباشند.
  • با توجه به وجود مواد تغذیه ای خوب در سس سویا مصرف این محصول میتواند به بالا بردن سیستم ایمنی بدن کمک نماید و همچنین اثرات مهار کننده سرطان و تومور نیز داشته باشد.
  • به طور کلی، مانند بسیار از غذاها، سس سویا میتواند به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم به طور متوسط مورد استفاده قرار گیرد.

مزه دار کردن با سس سویا

سس سویا از کجا بخریم

در بازار ایران نیز انواع سس سویا با برند های مختلف وجود دارند. هر چند بازار سس سویای ایران به نسبت دیگر کشور های آسیای شرق گرم نیست ولی بسیاری از مشتریان همیشه به دنبال خرید این محصول بی نظیر میباشند.

بیشتر سویا سس هایی که در بازار کشور یافت میشوند بصورت محصول وارداتی به بازار ارائه شده و نرخ ارز نیز تاثیر مستقیمی بر روی خرید و فروش آن دارد. با توجه به بالا رفتن قیمت ارز در این مدت زمان، قیمت سس سویا در کشورمان بصورت لحظه ای دستخوش تغییر میشود.

برای خرید سویا سس بصورت عمده  و خرید لوبیای خام سویا میتوانید با این مجموعه در تماس بوده و از قیمت روز انواع این محصول با خبر شوید.

همچنین دیدن ویدئوی زیر خالی از لطف نیست.

کاربرد سس سویا در آشپزی

برای بسیاری از افراد این سؤال پیش می آید که چگونه از سس سویا برای پخت و پز استفاده می شود.
از سس سویا معمولا در پخت و طعم دار کردن غذاهای آسیایی استفاده می شود.
اگرچه سس سویا انواع مختلفی دارد، اما همه آنها قهوه ای رنگ هستند و دارای طعم و بوی خوبی میباشند.
برای  پختن گوشت و طعم دار کردن سایر مواد غذایی یکبار از سس سویا استفاده نمایید تا تفاوت طعم و مزه غذا را متوجه شوید.
این سس برای اولین بار در چین ساخته شده بود اما اکنون در سراسر قاره آسیا به خصوص در ژاپن و حتی جاهای دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.
البته سس سویایی که مردم ژاپن برای پختن غذا از آن استفاده می کنند با سس سویای چینی تفاوت زیادی دارد.
سس سویا معمولاً شور مزه است و برای برخی افراد مناسب نیست.

کاربرد سس سویا در آشپزی

سس سویا در چه غذاهایی استفاده میشود

طبق تحقیقات انجام شده، پلی ساکاریدهای SPS یا shoyu که توسط تخمیر در سس سویا تولید می شوند، یک ماده ضد آلرژیک قدرتمند هستند.
بنابراین توصیه می شود از این چاشنی به دلیل خاصیت ضد آلرژی و hypoallergenic استفاده کنید.
این سس که اصالتا از خاور دور است، در غذاهای آسیایی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.
برای تولید سس سویا، برخی قارچ ها و باکتری های خاص در مخلوطی از سویا، آب و نمک رشد می کنند. اما در برخی از روش های تولید انبوه، آنها با استفاده از پروتئین سویا ساخته می شوند که به دلیل برخی مواد شیمیایی برای سلامتی مضر هستند.
جالب است بدانید سس سویا حاوی 5 برابر بیشتر آنتی اکسیدان (ضد سرطان) نسبت به آب انگور و باکتری های اسید لاکتیک (از باکتری های مفید)
آن فراوان است.
سس سویا از ابتلا به بیماری های قلبی عروقی جلوگیری می کند و در درمان برخی از آلرژی ها مفید است.
سس سویا بهتر از سایر سس ها است و برای همه افراد و برای همه گروه های سنی توصیه می شود زیرا عامل چربی موجود در سس وجود ندارد.
زمانی که سس سویا با غذا خورده می شود دیگر نیازی به افزودن نمک به غذا نخواهید داشت.
سس سویا محصول اعجاب انگیزی است که میتوان از آن در درون سالادها، جوانه گندم، غذاهای چینی، گوشت، مرغ و حتی پیتزا استفاده کرد.
همچنین میتوان آن را با گوشت (مخصوصاً ماهی و میگو) یا غذاهایی مانند سوپ خورد.
جایگزینی نمک سس سویا به جای پختن غذا با نمک یک عادت غذایی مناسب است به خصوص اگر شرایطی مانند فشار خون بالا داشته باشید.

سس سویا در چه غذاهایی استفاده میشود

قیمت روز سس سویا بصورت عمده در بازار

قیمت سس سویا با توجه به مشخصات محصول، مقدار حجم و کشور تولید کننده متفاوت میباشد.
هرچقدر نمونه سس سویای تولید شده غلیظ تر باشد طبیعتا دارای قیمت بالا تری است.
قیمت عمده و روز سویا سس با توجه به وارداتی بودن آن رابطه مستقیمی با قیمت روز ارز خواهد داشت.
همانطور که اخیرا شاهد قیمت نوسانی ارز در کشورمان بودیم بسیاری از وارد کنندگان مواد غذایی و بهداشتی وارداتی از فروش و واردات سوسا سس انصراف دادند.
قیمت روزز سویا سس در بازار بعضا ممکن است بصورت لحظه ای تغییراتی داشته باشد.
برای دریافت قیمت روز سویا سس و سایر فرآورده های سویا میتوانید با واحد فروش این مجموعه در تماس باشید.

 

قیمت روز سس سویا بصورت عمده در بازار

خرید اینترنتی سس سویا سلکتا (selecta)

سس سویا با نام سلکتا یکی از پرفروش ترین نمونه های سویا سس موجود در بازار میباشد.
این محصول دارای رنگ قهوه ای تیره و طعمی شور میباشد.
انواع سس سویا سلکتا را میتوان بصورت زیر خلاصه کرد:

  • سس سویا سلکتا 1 لیتری
  • سس سویا سلکتا نیم لیتری
  • سس سویا سلکتا 150 میلی لیتری

معمولا خریداران سویا سس سلکتا یک لیتری مشتریانی هستند که مصرف بالایی از این محصول دارند مانند آشپزخانه ها و مراکز تهیه غذایی عمومی.
نمونه های نیم لیتری و 150 میلی لیتری سس سویا سلکتا برای مصارف خانگی از گزینه های خوب محسوب میشوند.

خرید اینترنتی سس سویا سلکتا (Selecta)

مراکز مختلف خریدی را میتوان یافت که انواع سس سویا با برند هایی دیگر مانند سس سویا کیکومن، سس سویا تایگر، سس سویا ABC و انواع مختلف آنرا به فروش میرسانند.
برای خرید اینترنتی انواع سویا سس میتوانید از طریق این مرکز فروش اقدام به ثبت ثفارش نمایید.

سس سویا را از کجا تهیه کنیم

بسیاری از مشتریان و خریداران سویا سس این سوال را در ذهن خود دارند که چگونه و از کجا انواع سس سویا را تهیه نمایند.
بسیاری از فروشگاههای عرضه کننده مواد غذایی خارجی این محصول را در قفسه مغازه خود دارند.
اگر قصد خرید مستقیم و بدون واسطه سس سویا را دارید همین حالا با مدیریت فروش این مجموعه تماس بگیرید تا شما را برای خرید این محصول راهنمایی نمایند.

 

سس سویا را از کجا تهیه کنیم

 

قیمت عمده سویا سس در بازار تهران

لیست قیمت بعضی از محصولات وارداتی مانند سویا سس بصورت لحظه ای تغییر می یابد.
وارد کننده سس سویا با بال رفتن نرخ دلار ناچار است که آن را با قیمتی بالا تر عرضه نماید.
پس نیاز به یک مرجع برای دریافت قیمت عمده سویا سس وجود دارد.
این مرکز به عنوان مرجع تخصصی فروش محصولات سویا به عنوان وارد کننده اصلی و فروشنده عمده سس سویا قیمت روز آن را در اختیار مشتریان گرامی قرار خواهد داد.

قیمت عمده سویا سس در بازار تهران

در حال حاضر سس سویا سلکتا یک لیتری با قیمت حدودی 350000 تومان برای هر لیتر بصورت عمده به فروش میرسد.
برای اطلاع از قیمت فروش نمونه های مختلف سویا سس میتوانید با واحد فروش این مجموعه ار تباط بکیرید.

همچنین میتوانید برای ثبت سفارش محصول مورد نظر خود از طریق پر کردن فرم زیر اقدام نمایید.

 

منوی دسته های خود را در هدرساز -> موبایل -> منوی اصلی موبایل -> نمایش/مخفی -> انتخاب منو، تنظیم کنید
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
لیست علاقه مندی ها
0 مورد سبد خرید
حساب من