در این نوشته می خوانید
میزان درصد روغن دانه سویا در شرکت بهسوی

میزان درصد روغن دانه سویا در شرکت بهسوی

غذاهای سویا حاوی ایزوفلاون میباشند که نوعی فیتواستروژن نیز است، به این معنی که عملکرد آنها مانند استروژن است. این فرآیند به طور طبیعی در بسیاری از گیاهان رخ می دهد، اما غذاهای  سویا حاوی بیشتر ایزوفلاون ها هستند: ایزوفلاون ها ممکن است فواید زیادی برای زنان مسن  داشته  اما مطالعات اثرات مضر این مواد را در زنان نشان داده شده هستند.

چند درصد روغن دانه سویا خالص است؟

میزان درصد روغن دانه سویا در شرکت بهسوی

از آنجایی که این ایزوفلاون ها مانند استروژن عمل می کند می توانند برای زنان هرمی یا در دوران یائسگی مفید باشد زیرا تخمدان ها با افزایش سن استروژن کمتری تولید می کند که می تواند منجر به علائم ناخواسته مانند تعریق شبانه، گرگرفتگی و مشکلات میباشد. یک متاآنالیز در سال 2014 که در ژورنال علوم پزشکی آلمان منتشر شد، 17 کارآزمایی تصادفی شد و کنترل شده  را بررسی کرد و دریافت که مصرف 54 میلی گرم فیتواستروژن سویا به مدت 6 تا 12 ماه، هر دو فرکانس گرگرفتگی را کاهش داده و  در حالی که در زنان یائسه، 20.6 کم میباشد.

اما همان فیتواستروژن‌هایی که به نظر می‌رسد برای زنان یائسه مفید میباشد، در مرکز بحث سویا قرار دارد مطالعه ای در سال 2010 که در مجله تغذیه منتشر شده و  نشان داد که  مصرف مقادیر زیاد سویا در زنان بالغ می تواند بر عملکرد تخمدان اثر پذیر است. می تواند بر سیگنال دهی استروژن در تخمدان ها تأثیر بگذارد که می تواند منجر به مشکلات تخمک گذاری شود. با این حال، آنها همچنین توجه داردکه برای زنانی که  یک یا دو وعده سویا در روز مصرف می کند. به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل، این نباید مشکلی ایجاد کند. اگر شرایط شدید تیروئید دارید، از مصرف سویا اجتناب کرده و  اگر بیماری تیروئید خفیف دارید، ابتدا به پزشک خود مراجعه بکنید.

همچنین در مورد اینکه آیا کودکان باید سویا مصرف کنند یا خیر، اختلاف نظر وجود دارد: یک مطالعه در سال 2016 که در مجله تحقیقات تغذیه ای منتشر شده، حدود 4 نفر را مورد بررسی قرار داد و نشان داد که کودکانی که سویا و در نتیجه ایزوفلاون مصرف می کردند، دو تا دو نفر بودند. احتمال دو برابر بیشتر بوده است. کسانی که سویا مصرف کردند برای ابتلا به بیماری کاوازاکی، سویا مصرف نکرد. بیماری کاوازاکی باعث التهاب شریان ها و غدد لنفاوی می شود و در کودکان شایع تر از بزرگسالان هستند.

چند درصد روغن سویا مفید است؟

از میان منابع پروتئینی محدودی که در دسترس گیاهان و گیاهخواران است، سویا مقرون به صرفه ترین و فراوان ترین گزینه میباشد. ترکیب کمیاب پروتئین  و پروتئین پرچرب موجود در سویا و روغن سویا باعث محبوبیت بیشتر از قبل نیز میباشد . گزینه  سالم تر آن چه چیزی است؟ چه چیزی  آن را سالم نشان میدهد؟

وقتی قلب به درستی و بدون تلاش زیاد کار می کند، فشار خون طبیعی حفظ می شود و خون به خوبی به بدن می دهد. فشار خون مناسب همچنین از سکته مغزی جلوگیری می کند و  آرامش بیشتری را در  فعالیت های روزانه به ما داده است .

چند درصد روغن سویا صادر میشود؟

میزان درصد روغن دانه سویا در شرکت بهسوی

امروزه بزرگترین تولیدکنندگان این روغن در جهان چین، آمریکا، برزیل، آرژانتین و هند میباشد. در آمریکا بیش از 60 درصد روغن نباتی توسط انسان استفاده شده و  در سال ها 2019، 62 میلیون تن روغن سویا در سراسر جهان تولید شده و یکی ازرایجترین روغنهای پخت و پز در دسترس هست.

تاثیر درصد روغن سویا بر بدن

ماده اصلی تشکیل دهنده این روغن تری گلیسیرید یا آسیل گلیسرول (TAG) میباشد برای تهیه روغن سویا، دانه های سویا را خرد کرده و  در دمای 60 تا 88 درجه سانتی گراد حرارت می دهد، سپس روغن آن ها را با استفاده از هگزان استخراج می کند و سپس تصفیه  و گاهی هیدروژنه می کنند. این روغن در طیف وسیعی از غذاهای فرآوری شده استفاده شده و. روغن سویا برای سرخ کردن غذاها و سس ها استفاده می شود. از آرد آن برای خوراک دام نیز استفاده شده است  روغن خشک می شود، به این معنی که وقتی در معرض هوا قرار می گیرد به آرامی سخت می شود و یک  جامد انعطاف پذیر، شفاف و ضد آب تشکیل می دهد، به همین دلیل است که در برخی فرمول ها از جوهر چاپ و رنگ روغن مصرف شده هستند.

نقطه دود دمایی است که در آن چربی شروع به تجزیه و اکسید شدن می کند و در نتیجه رادیکال های آزاد و عوامل بیماری زا تشکیل شده و . روغن سویا دارای نقطه دود بالا در حدود 230 درجه سانتیگراد است، بنابراین می توان از آن برای سرخ کردن استفاده کرد. و همچنین باید از برشته کردن استفاده شده است.

این روغن در هر وعده حاوی مقدار کافی اسیدهای چرب امگا 3 میباشد برخی از انواع نیز سرشار از اسید استریدونیک هستند که منبع غنی‌تری از امگا 3 است. مطالعات نشان داده شده  که مصرف یک کپسول روغن سویا و یک قاشق غذاخوری روغن سویا با اسید بالا اسید استئاریک باعث افزایش امگا 3 در خون میباشد. در کاهش التهابی که باعث بیماری های قلبی، سرطان و دیابت می شود نقش اساسی داراست.اما به خاطر داشته باشید که نسبت امگا 6 در این روغن بیشتر است که به خودی خود مضر و بهتر است.این روغن را با سایر غذاهای غنی از امگا 3 مانند سالمون، دانه کتان و گردو میباشد.

این روغن اغلب در ترکیبات سرم ها، ژل ها و لوسیون های مراقبت از پوست یافت شده است. تحقیقات نشان می دهد که می تواند برای سلامت پوست مفید است. این روغن یک سد طبیعی در برابر حذف رطوبت از پوست ایجاد شده و  این نشان داده که روغن سویا از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت کرده است . همچنین سرشار از ویتامین E است که ضد التهاب است و به درمان آکنه و درماتیت آتوپیک کمک میکند.

عوارض روغن دانه سویا

عوارض روغن دانه سویا

دیابت نوع 2 نتیجه قند خون بالا  هستند که با تزریق روزانه انسولین کنترل شده و حدود 90 درصد افراد مبتلا به دیابت نوع 2 اضافه وزن داراست. بنابراین چاقی یک مشکل اساسی در دیابت نوع 2 است به عنوان مثال میزان چربی را بیشتر میکند. این نشانه ای از اختلال عملکرد انسولین است و با کم کردن انسولین خطر ابتلا به بیماری  مزمن بیشار شده است. رژیم های غذایی سرشار از اسید لینولئیک، مانند روغن سویا، با چاقی مرتبط میباشد. موش های تغذیه شده با این روغن  نسبت به موش هایی  که از روغن نارگیل تغذیه شده اند نسبت به انسولین و چاقی مقاومت بیشتری دارد و سطح قند خون بالاتری داشته است.

کبد برای تنظیم سطح کلسترول، سم زدایی، کمک به هضم و غیره کار می کند. یکی از دلایل اصلی اختلال عملکرد کبد، به نام بیماری کبد چرب غیر الکلی، تجمع چربی در اطراف کبد است که حدود 30 تا 40 درصد از آمریکایی ها را تحت تاثیر قرار میدهد. این بیماری عوارض زیادی مانند خشکی، درد شکم، نفخ و یرقان دارد که این بیماری قابل پیشگیری هستند و یکی از دلایل اصلی آن چاقی است که با مصرف غذاهای فرآوری شده، کربوهیدرات ها و اسیدهای چرب امگا 6 همراه است.همانطور که گفته شده است، سویا می تواند فرآیندهای زیادی داشته است که پس از استخراج روغن سویا، باقیمانده آن به نام کنجاله سویا پر پروتئین  یکی از مفیدترین منابع  برای دام هست و قابلیت هضم آن برای دام 80 درصد میباشد. ، اما نباید در مجاورت هوا، نور، مکان مرطوب باشد که باعث ایجاد بوی نامطبوع و بوهایی مانند: ماهی، علف یا رنگ میباشد.

 روغن دانه سویا در بازار

 روغن دانه سویا در بازار

تولید روغن سویا یک کیک در روغن مایع صنعتی  باقی مانده هستند که با دانه های روغنی در 30٪ روغن تشخیص داده می شود و سپس استخراج کننده را با هگزان با فرآیند روانکاری کامل وارد میکرده است.

در صورت برنامه ریزی برای کشت دانه های روغنی در کشور، میزان تولید فعلی این محصول را از 10 درصد به 40 درصد تولید در  کشور خواهیم رساند. یکی از اعضای کمیته کشاورزی، آب و منابع طبیعی گفت:

سویا به دست آمده و سپس با کشت و تولید سویا در  کشور و روغن کاری آن، کنجاله سویا باقی مانده از  سویا به دست می آید و برای تغذیه طیور نیز مصرف میباشد. نفت مورد نیاز کشور را تامین می کند و  غذای دام و طیور را نیز تامین کرده و سویا حاوی مولکول‌های فعالی مانند توکوفرول، فسفولیپیدها، کاروتنوئیدها، اوناسین و ایزوفلاون‌ها است که گفته می‌شود خواص متعددی برای سلامتی داشته است.